27 Aralık 2019 Cuma

Kuran mecaz değil mubin(apaçık) olma iddiasında

Kuran'da mecaz yoktur.Hele birde Kuran'da şiirsel bir mecaz arayanlar tamamen hayal kırıklığına uğrarlar.Ama nasıl olur?Kuran'da müteşabih ayetler var diyenler yazının son kısmına baksınlar.
Kuran'da mecaz yoktur,çünkü Kuran kolay anlaşılabilirlik(mubin) amacını gütmektedir.Oysa mecaz zor anlaşılan bir şeydir.Mecaz mubin değildir,ona zıttır.Kuran karşısındaki kitlenin cahil ve ümmi olduğunu bilmektedir.Ümmilerin kolayca anlamasına uygun anlatımlardan oluşur.
Allah ümmilere kendi içlerinden bir peygamber yolladı.Onlara hikmetli kitaptan ayetler okur.Ve onlara öğretir-Cuma 2 
Bu ümmi muhatapların kolayca anlayabileceği açık anlatımdan(mubin) yanadır Kuran.
Kuranı senin lisanınla(Arap lisanıyla) kolaylaştırdıkki;onunla inatçı bir kavmi uyarabilesin-Meryem 97 
Ataları uyarılmamış ve bu sebeple gaflet(bilgisizlik) içinde kalmış bir kavmi uyarabilmen amacıyla onu indirdik-Yasin 6 
Kuran mecazın şiirsel olduğunu ve anlaşılmasının karışık olduğunu biliyor.Şairsel ve şiirsel anlatımdan uzak durmaktadır:ki o zamanda Arap şiiri mecaz üzerine kuruluydu.
O bir şairin sözü değildir.Ne kadar az îman ediyorsunuz?-Hakka 41 
O şiirsel(şairane) bir söz değildir.Ne kadar az îman ediyorsunuz?-Hakka 41 
Ve şairlik abartılı ve kötü bir anlatım tarzıdır Kuran'a göre:
Ve şairlere uymak sadece azgınlıklara(aşırılıklara) sebep olur-Şuara 224 
Ve şairler abartılı ve hayali olanın peşindedirler-Şuara 225 
Kuran kendini mübin(açık anlatımlı) olarak görür.
Bunlar,apaçık(mubin) Kitab’ın âyetleridir.-Şuara 2 
Mecaz asla mubin(apaçık,anlaşılabilir) değildir.Şiirsel mecaz mubin değildir.
Biz o peygambere şiir öğretmedik. Şiir ona yaraşmazdı da. Ona vahyedilen,bir öğütten(zikra) ve apaçık(mubin) bir Kur´an´dan başka şey değildir-Yasin 69 
Ve onu emin bir ruh indirdi-Şuara 193 
Uyarıcılardan olabilmen için-Şuara 194 
Apaçık Arap lisanıyla-Şuara 195(Bi lisânin arabiyyin mubîn)
 Yani peygamberin görevini yapabilmesi için apaçık bir Arapça anlatıma ihtiyaç vardır.Oysa mecaz bunun tam tersidir.
  Eski tefsirciler Şuara(şairler) suresine bakarak;şiirsel mecazcılıkla açık ve kolay anlatımı(mubin) birbirinin zıttı saymışlardır.Ve bu konuda gayet haklılardır.
  Korunabilmeleri için pürüzsüz Arapça'nın dışında indirmedik-Zumer 28 
Buradaki pürüzsüz anlatım mecazın tersidir.Mecaz pürüzsüz anlatım değildir.
Ve Kuran'ın yazılış amacına terstir mecaz.Çünkü o ümmi ve bedevilere öğüt vermek için yazıldı.Onun için kolay anlaşılabilir olmalıdır.
 Öğüt olabilmesi için Kuran'ı kolaylaştırdık-Kamer 32 
 İşte bunlar kitabın ayetleridir ve Kuran apaçık hale getirilmiştir-Hicr 1 
   Üstelik muhataplarının kolayca anlayamadıkları konularda mecaza baş vurmaz.Bunu anlamaya ilminiz yetmez der geçer.Tarzı ve üslübu budur.
Sana ruhu soruyorlar.Deki rabbimin emri budur:sizin ilminiz onu anlamaya yetmez-İsra 85 
Ve Kuran geçmişin olaylarını anlatırkende;gerçek kişilerin gerçek olayları olarak verir bunları.Masalsı bir mecazcılık kullanmaz.
Sana Zülkarneyn hakkında soru soruyorlar. De ki:“Size ondan gerçek bir anı(zikra) okuyacağım.”-Kehf 83 
  Zikra/zikre:gerçekleşmiş bir olayı gerçek bir şekilde anımsatmak demektir.
Kuran kendisini masal olmaktan uzak görür.Kendisine masal muamelesi yapılmasına kızar.Kendisiyle ilgili masal yakıştırması yapılmasını asla kabullenmez.Bunları gerçek olaylar olarak sunar.
 Yine onlar dediler ki: (Bu âyetler), onun, başkasına yazdırıp da kendisine sabah-akşam okunmakta olan, öncekilere ait masallardır.Furkan 5
 Andolsun ki, bu tehdit bize yapıldığı gibi, daha önce atalarımıza da yapılmıştır. Bu,öncekilerile ilgili masallardan başka bir şey değildir.Neml 68
Ve o kendisini muhkem olarak görür.Muhkem/Mu-hüküm:açık ve anlaşılır kararlar,kesin sonuç bildiren kararlar.Hakimlik(hükümcülük) yapmmak için açık ve kesin sonuç lazımdır.
Bu kitap muhkem(kesin anlamlı) kılındı.Ayetleri ayrıntılı ve açık hale getirildi....Hud 1 
Kitabın ana kısmını muhkem(kesin anlamlı) ayetler oluştururlar.Kitabın az bir kısmıysa müteşabihtir....Ali İmran 7 
Mu-teşbih:yani benzetme,yani eğretileme.Buda o zamanki Arap ümmilerin kolayca anlayacağı basit benzetmelerdir.
Allah’ın eli onların ellerinin üzerindedir-Fetih 10
Yani Allah'ın yaptırım gücü onların yaptırım gücünün üzerindedir.
Allah'ın ipine sımsıkı sarılın....Ali imran 103 
 Yani Allah'ın yolladığı ilkelere sımsıkı sarılın.Yani burada sadece basit eğretileme vardır.Eğretileme=benzetme amacı güdülerek,sözün başka bir söz yerine kullanılması suretiyle yapılan söz sanatı.
*Teşbih (Benzetme):Anlatımı güçlendirmek amacıyla, aralarında ortak nitelik bulunan iki varlık ya da kavramdan,ortak nitelik yönünden güçlü olandan zayıf olana aktarma yapılmasıdır.
*Mecaz:Bir sözcüğün gerçek anlamından bütünüyle uzaklaşarak kazandığı yeni anlamlarla yapılan edebi sanattır.